ARGENTINATIK… LEKUKOTASUNA: Irisarriko Aita Frantxua Lapitz osaba eta iloba
Monika LEGARTO EUSKAL ARGENTINA
Misiolari Uruguain eta
Argentinan
Frantxua Esteban LAPITZ Arizkunen
sortu zen 1832an. Ama Arizkundarra
eta Aita Irisartarra zituen.
Bost bat urte Arizkunen egon
ondoren familia Irisarrirat itzuli zen
bi haurrekin, plazan dagon Artica
etxean (orain Apeztegia deitzen
dena) hamar bat urte egon eta
gero Elizalarrian beren bizia iragan.
Beste bost haurride Irisarrin sortu
ziren. Haurrik gazteenak bost bat
urte zituela ama hil zitzaien.
Lapitz, aspaldiko irisartar izena
Frantxua Esteban Lapitzen erroak
barna daude Irisarrin, alabainan
hamazazpigarren mendean jalgitzen
baita LAPITZIA etxetik LAPITZ
izena. Aitatxi-amatxiak Hariztoia eta
Lapitzian etxetiar egon ziren eta
Beñat, Frantziskoren aita, Hariztoian
sortu zen. Beñatek ez zuen
laborantzako saila hartu bainan
tratu eta komertsiorakoa. Arizkunerako
bidea hartu zuen Erramun
anaia lagun.
Garai hartan, Irisarriko Basoita deitu
auzoko etxe gehienetan Lapitz
izeneko norbeit aurki zitekeen. Familia
handiak izanez, horietarik anitzek
Uruguai eta Argentinako bidea
hartu zuten.
Aita Frantxua Lapitzek osaba eta
iloba frango aurkitu zukeen bere
misiolari urratsetan, bai Uruguain
baita Argentinan ere, hala nola,
Uruguain bere osaba Erramun Lapitz
bere familiarekin Solis Chico-n
1836an plantatu zena, bere arreba
Maria Mikaela Lapitz de Burucoa,
edo Argentinan bere anaia Martin
Lapitz, Otto Pattin izenez ezaguna.
Aita Lapitzen lehen misiolari urratsak
Uruguain
Frantxuak apezgoko bidea hautatu
zuen, Larresoro eta Baionako
seminarioan eramaten zituela ikasketak.
1857an Baionan apeztu zen,
Baigorrin bederatzi urtez bikario
egon eta Altzain urte pare bat erretor.
San Mixel Garicoitzek sortu Aita
Betharramiten kongregazionean
sartu bezain laster Uruguaira joan
zedin eskatu zioten. Alabainan,
Betharrameko kongregazioak
bere gain hartua zuen Uruguai
eta Argentinako misiolaritza. Aita
Lapitz lehen “Padre Vasco” edo
“Padre bayones” haietarik izan
zen. 1868an heldu zen Uruguaira
eta Montevideoko portu bazterrean
eraiki berria zen El Cerro
deitu auzoan omoniergoa onartu
zuen. Montevideoko eliza hein bat
urrun zelakoz auzo hortatik, eta
auzo hortako jendetza euskalduna
zenez geroz, El Cerron kapera
berri bat eraiki zuen euskaldunen
laguntzarekin, “Arantzazuko Andra
Maria” izendatzen zutela; Aita Lapitz
lehen erretor izendatu zuten.
Mezak, sakramendu eta predikuak
euskaraz egiten zituen horko
euskaldun guziek konprenitzeko
gisan eta horrela elizako urratseri
segi zitezen. Ikastetxe bat muntatu
zuten Montevideon zointan apez
euskaldun batzu egon ziren erakasle.
Uruguaitik landa Argentinaren
aldi
Zazpi bat urte Uruguain egon
ondoren, Argentinako bidea hartu
zuen Rio de la PLata zeharkatuz.
Apezpikuak eskaturik, Paraguaiko
gerla odoltsua bururatu bezain
laster, han gaindi ibili zen bakerako
obrak eramanez, baita ere
1896ko urteko lur ikara izigarritik
landa, Andeetako lurretan dauden
Mendoza eta San Juan-eko jendeari
bere laguntza eskaintzen.
Bainan, oroz gainetik, laket zitzaion
Buenos Airesko San Juan
elizan euskaraz predikatzea baita
ere misiolari gisa Pampan barna
ibiltzea, han zeuden euskaldunak
fedezko urratsetan lagunduz; Euskaldun
guzien biltzen hasiz, izan
zitezen iparraldeko, hegoaldeko
ala criollo. Aita Frantxua Lapitzentzat,
Euskaldun Fededun hitzak
bata bestetik ezin bereiziak ziren;
euskara eta fedeak uztarturik
baitzuten osatzen euskaltasuna.
Euskal Herrian euskaltzale…
Aita Frantxua Lapitzek 1862an,
Antoine d’Abbadie-k Urruñan antolatu
“Koblarien Gudetan” karietara
bere lehen olerkia agertu zuen.
Bost urte berantago, 1867an, bere
idazlan ezagunena argitaratu zuen:
“Bi saindu heuskaldunen bizia.
San ignacio Loiolakoarena eta San
Frantzisko Xabierrekoarena”. Haatik,
idazlearen izena holaxe ezarri
zuen: “Ez galda nor den errailea,
baina errana har ongi gogoan”.
Luis Michelena eta Piarres Lafittek
laudatzen zuten Aita Lapitzen
idazkera.
2005eko uztailez Irisarrin,
Euskaltzaindiak Frantxua Esteban
Lapitz eta Jean Pierre Arbelbide
euskal idazleak ohoratu zituen beren
heriotzaren mendeurrenakari.
… Baita Uruguai eta Argentinan
ere
Euskaldunak, emeki emeki hasi ziren
egituratzen eta elkarteen muntatzen,
1852tik haste zetozen lehen
Iparraldeko apez euskaldunek
bultzaturik. Hiru urte berantago,
eraiki zuten San Juan deitu kolegioa,
zointan aita betharramitak
ziren erakasle. Ikastetxe hau Buenos
Airesko atean kokatu zuten,
etxez etxe esne saltzen zabiltzan
euskaldun letxeroek beren haurrak
ikastetxera ekar zezazten goizez
eta lanetik landa etxera eraman.
Bainan, Aita Betharramiten kopurua
ttipituz zoan eta beharrak aldiz
goiti. Bestalde, nahiko zuketen
Iparraldeko beste bi kongregaziok
(Jean Pierre Arbelbide buru zuten
Hazparneko Misionestek eta Belokeko
Beneditanoek) Argentinako
misiolaritza beren esku hartu bainan
ez ziren hortara heldu ahal
izan. Hegoaldeko apezak aldiz
oste handian etorri ziren, batez ere
Lekarozeko aita frantziskano kaputxinoak.
Buenos Airesko Euskal Etxeen
lehen urratsak
“Laurak Bat” Buenos Airesko
lehen Euskal Etxea, hegoaldeko
euskaldunei bakarrik zabaldua
zena, 1877an eraiki zen. Bost urte
berantago, eraiki zuten pilota plaza,
“Plaza Euskara” bataiatu zutena
eta Aita Lapitzi eskatu zioten
benedika zezan.
Huna, karia hortara, erran zituen
hitz batzuk: “Gure hizkuntzak
gaitu indartsu egiten, euskararen
galtzea nortasunari uko egitea
laiteke… Beraz, Jaun-Andereak,
gure Euskal Elkarteek gure aberriaren
hizkuntza kartsuki behar
dute zaindu nahi badute bizirik
atxiki… Euskal elkartez kanpo,
honen gai egiteko denik, ez dut
beste nehor ikusten. Pilota plazak
eraikitzea eta aurresku edo mutil
dantzak
dantzatzea ez da aski,
hauekin bakarrik laster mugatuak
gintezke. Idek ditzagun ikastetxeak:
atxik eta erakats dezagun
gure hizkuntza. Gure arrazak horrela
baizik ez baidezake desafia
betikotasuna”.
Euskaltzale izateaz gain, bere
herriko jende behartsuei laguntza
ekarri nahi zien. Zeren, berak zion
bezala, “Askoren ustetan ez dago
euskal zahar pobrerik, bainan nik
badakit, anitz eta anitz Karitatezko
Zaharretxe Zentralean daudela,
nik ezagutzen ditut”.
Lavallol-eko Euskal Etxea
Euskaltzale urratsetan juntatu zitzaion
Martin Errekaborde Jauna,
Zalgizen sortua 1838an, hameka
urtetan Buenos Aireserat joana
eta 1876an Buenos Airesen lehen
esne transformaziorako enpresa
industriala eraiki zuena. Don Martin
Errekaborde euskaltzale suharra
eta omen handiko gizona zen.
Euskaldun guziak elgarretaratu
nahi zituena, Hego ala Iparraldeko.
Aita Frantzisko Lapitz eta Martin
Errekaborde izan ziren Buenos
Airestik hurbil dagon Lavalloleko
Euskal Etxearen sortzaile eta bultzatzaileak.
1904ko lehen araudietan
Aita Frantzisko Esteban
Lapitz ohorezko lehendakari eta
Martin Errekaborde lehendakari
izendatu zituzten.
Euskal Etxearen helburuak hauek
ziren: Euskaldunen arteko loturak
indartzea; Euskaldun behartsuei
laguntza ekartzea; Haurren eta
umerzurtzen heziketa eta Euskal
Herriko tradizio eta kulturaren
atxikitzea. Aldiz, politika eta agusagailuak
ez ziren haizu.
Martin Errekaborde, 1904an Euskal
Herrira etorri zen hemengo
kongregazioekin loturak sortu
nahiz; Angeluko “Servantes de
Marie” nesken heziketa eta euskaldun
behartsuen laguntzarako
eta Lekarozeko Frantziskano Kaputxinoak
mutikoen heziketarako.
Oraindik ere Euskal Etxeak eginbide
berak dauzka; hamazazpi
hektaren zabalera, zaharretxea
eta ikastetxea datxikola, bi pilota
plaza, bi igerileku eta zuzendari
euskalduna.
Aita Lapitz Buenos Airesen zendu
zen 1905ean eta EuskaL Etxeko
mutikoen ikastetxeari “Frantzisko
Lapitz” izena eman zioten.
Bere iloba, Aita Frantzisko
Erramun Lapitz, osabaren
urratsetatik ibili zen
Aita Frantzisko Estebanen anaia,
Martin Lapitz, Otto Pattin izenez
ezaguna, Irisarriko plazan dagon
Bidondora ezkondu zen; hor
ostalari, xokoleta egiten eta larrugintzan
arizan zen urte batzuz.
Bainan bizia gogorra ziteken familiarentzat
zeren eta 1881ean Martinek
Argentinako joan-jin bat egin
behar ukan baitzuen bere andrea
eta zortzi haur Irisarrin utzirik. Han
bizi hobe baten menturarik ba
ote zen ikustera ote? Dena den,
1888an Martin Lapitz bere familia
guziarekin Argentinara doa. Buenos
Airesko iparraldean dagon
Corrientes aldera buruz joan eta
Villa Ocampon, Santa Fe-tik hurbil,
laborantzan plantatu zen.
Frantxua Erramun Lapitz, Martinen
semea, 1875ean Irisarrin sortua,
hamahiru urtetan joan zen beraz
Argentinara. Buenos Airesko San
Juan elizan apeztu zen 1899an eta
han iragan zuen bizi osoa. 1906an
Euskal Etxeak ideki zuen nesken
ikastetxe berriaren zuzendaritza
hartu zuen eta hamahiru urtez
Euskal Etxeko omonier egon zen.
Lehen gerla mundialan ez zuen
parte hartu eta 1915ean intsumitu
gisa ekarria izan zen. Bere osaba
Aita Frantzisko Esteban Lapitzen
gisa, Buenos Airesko San Juan
elizan predikari egon zen eta kazetaritza
katolikoan arizan zen hamar
bat urtez. 1925ean, Buenos Airesen
50 urtetan zendu zen.
Euskaraldia sailari hats berri
baten emaiteko gogoarekin, euskara
gehiago sar dadien gure
egun guzietako harat-hunatetan,
bilkura bat eginen da Ziburun, Baltsan
bilgunean, ortzegun huntan,
maiatzak 28, arratsaldeko 6ak eta
erdietan. Bilkura hori deneri idekia
da, denek badugula nun zer egin
euskararen alde.
“Estatuen austeritate politikeri baldintzatuak
izanen dira laguntza horiek” dio Adrien
Quatrennens, La France Insoumise alderdiko
deputatuak. Krisi hunen aitzineko zorra jasangaitza
zen, jada, Estatu anitzentzat. Orain aldiz
jasanezinezkoa izanen da eta zor horien zama
arintzeko Europako Banku Zentrala da aterabidea
ezkerreko deputatuarentzat: “Estatuen
zorrak erosiz eta berehalako itzultzea behartzen
ez duen epe luzerako zorran kokatuz”.
Bestalde, aberastasun handien gaineko zerga
edo ISF famatua berriz martxan ezartzeko
nahikari handirik ez du erakusten Frantses
Gobernuak, ez omen duelako aski emanen zor
handien tapatzeko.
Parte bat baizik ez bada, ez ditaikea zuzen?
Hastapen on bat ditaike bederen.
Patxi Ruiz euskal presoa presondegitik ospitalera
eraman zuten joan den ortzegunean.
Bazuen 10 egun gose eta egarri greba abiatua
zuela eta “bizia galtzeko arriskuan zegoela”
zion presondegiko medikuak. Murtziako
ospitalean bi litro serum eman dizkiote eta
presoak jakinarazi du egarri greba utzi duela.
Biharamunean presondegirat bidali dute eta
han gose greba beti segitzen du presondegian
koronabirusaren krisiaz egiten ari diren kudeaketa
salatzeko eta euskal presoak Euskal Herriratuak
izan daitezen.
Joan den aldian aipatzen ginuen Billy el Niño
torturatzaile frankista bere medaila guziekin
p a u s a t u
zela, egin
dituen kalte
guziengatik
sekulan
auzitaratua
izan gabe.
Aldi huntan,
euskal preso
baten heriotz
irriskua dugu
aipagai.
Bi pisu bi
neurri. Noiz
arte?
Etxeratze egoera gelditzea beharrezkoa zen
ekonomiarentzat ere. Aktibitate ekonomiko
gehienak gelditu izanak ondorio latzak ukan
ditu: enpresa anitz hesteko arriskuan direla
eta langabezia tatsa edo heina goratzen
ari da Frantzian eta mundu guzian. Txinan
bezala Estatu Batuetan milioika kondatzen
dira lana galdu duten jendeak eta Europan
ere arrisku bera da. Horregatik ekonomia
salbatzeko urgentziazko plangintzak plantan
ezartzen dituzte Europako Estatuek. Frantziak,
bere aldetik, turismoa eta ostalaritza
sektoreetako laguntzen ondotik, autogintza
eta aeronautika laguntzeko plangintzak osatzen
ditu. Alemaniak enpresen aldeko 1.100
miliar euroko laguntzak aipatzen dituelarik.
Inbertsio masibo horiekin Estatuen zorrak
emendatzen ari dira eta Europak finkatu
zituen zorren mugatzeko araudiak zangoz
gora joan dira. Beharrik funtsean! Gehiago
dena, Europako ekonomia sustatzeko plangintzak
martxan ezarri nahi ditu Europako
Komisioak. 500 miliar euroko lehen plangintza
b...
Konfinamendutik ateratzea beharrezkoa
zen!
Etxean bortxaz egoitea ez dugu manera berdinez
bizi izan herri ttipietan edo hirietan, baratzekilako
etxeetan edo apartamendu ttipietan.
Bainan egia da, bi hilabeteren buruan,
plazer handia izan dela kanporat joaitea
kontrolik gabe, baimen paper famatu horien
beharrik izan gabe.
Bizitegien espaziotik ateratzea behar beharrezkoa
zen, bi hilabeteko geldialdiak ondorio
latzak ukan baititu toki anitzetan. Nahiz
eta, lehen egunetan, lantokirat ez joaitea
bakantza gisa hartua izan den, bixkotxak
sukaldatuz, joko berriak elgarrekin eginez,
hots familia osoa bildua izaitea gozatuz,
asteak pasa ahala, bakartasunik ez atzemaitea
pisua bilakatu da anitzentzat. Ordenagailurik
edo internet loturarik edo lanean
artzeko lekurik ez ukaiteagatik haur batzuk
eskolarekin deslotu dira. Buraso batzuk ezin
izan dute erakasle lana eta etxeko tele-lana
kudeatu, ez delarik hurbiltasun permanentea
tentsio iturri bilakatu, emazteen kontrako
borti...
Martxoaren 16an, Macron presidenteak erran
zuelarik biharamunean eguerditik harat ezin
izango zela nola-nahika ibili, bat batean enpresa
anitzek behar ukan dituzte beren ateak hetsi.
Langile anitzek beren laneko ordenagailua
beso azpian etxera buruz joan dira, bulegoetan
egiten zutena etxetik egiteko gisan.
Jadanik artetan aipatzen zen tele-lana delako
hori, baina guti ari zen holako maneran lanean,
ez zuen holako arrakasta handirik. Birusa
horren ondorioarengatik, behar izan dugu ikasi
etxetik lan egiten.
Irakurtua nuen duela zenbait denbora egina
izan zen inkesta batean, emazteak errezago
horrela lanean ari direla, gizonak baino. Aipatua
zen etxetik artzean tentazioak izaiten ahal
direla beste zerbaiti lotzeko.
Nihaur horietan izanez, ene esperientzia ttipia
nahi dauzuet kondatu. Etxea bulego bilakatu
da, eta bulegoa etxe, horrek behartu nau diziplina
baten plantan jartzen. Pertsonalki atzeman
dut esperientzia interesgarria, gauza baikor
eta ezkorrak nahasten di...