Orotarik | 2025eko Apirilaren 24a

Kukumarro

Xarles Videgain

Karrika

Noiznahi erabiltzen dugun hitza dugu "karrika" hitza. Jende izenetan agertzen da karrika, Karrikaburu, Karrikondo, Karrikart, Karrikarte, Karrikiri, Iparraldean haatik gehienetan. Hegoaldean "kale" da ezagunena. Ez Baztanen haatik han "karrike" entzunen baitugu segurki. Euskaldun anitzek gauza bat baizik ez dute hartzen karrika izenarekin, hots halako bidea bezalakoa, bi bazterretan etxeak eta bastizak dituela. Egia da hori karrika dela, baina karrika euskaraz ez da hori bakarrik.

Karrika hitzarekin gertatu dena Gaskoinak ere egin du konparazione. Carreire hitzarekin horra zer bilakatu den: Erdi Aroan "carreire" deitzen zuten karrika hertsi bat, gaizki harriztatua edo gaizki lauzatua. Eta gero carreire izan da hiri batean den bide handia, erdiko bidea, hots gure karrika bezalakoa.

Euskaraz karrika deitzen da eliza edo Herriko Etxearen inguruan dagoen etxe multzoa, burgoa deitzen ahal dena edo ere elizatea. Elizatea ez da ate bat, Herriko Etxe multzoa da, multzo hori ttipi izanik ere dozena bat etxe bildurik direlarik. Ate hori ez da borta bat: zuberotar batek oraino athea erran liro multzoa adierazi nahiz, egurrate bat edo dühülate bat (diru asko behar da). Halako herri batean karrikan bizitzen banaiz, erdiko partean bizi naizela erran nahi du eta ez bazterretxe batean, kartier batean, etxau batean, ez deskart batean. Oroitzen naiz Sohütan nola Marcellin Hegiaphalek erran zidan izigarri ontsa bereizten zituela, karrikan bizi zirenak, hots karrikesak eta karrikatik urrunbizi zirenak, hots etxautesak. Bera baitzen pastoraletako errejenta, ondoko pastoralean giristino nor izanen zen eta nor Türk, berak hautatu behar zuen eta arizalegaiak ibilarazten zituen bere aitzinean. Karrikes gehienak biziki hobeki ari omen ziren eta giristino gisa ariko ziren pastoralean, aldiz etxautesek ba omen zuten malestruk aire bat eta on ziren Türk izateko. Nahiz ene iduriko Türkak biziki ongi ari diren. Ez ziren guziz ados errejentaren hautuarekin baina xardio mardioka ari baziren ere, errejentak errana errespetatzen zuten. Beraz karrikak, herriko erdian zen lekuak bazuen halako maila bat.

Zuberoan berean gure hiri erdiko bidea, hots karrika ez da karrika deitzen. Mauleko edo Atharratzeko arrüak aipatuko dira izendatzen.

Azen ontzeko, karrika ez da beti hirian izan behar. Izan daiteke bide txar bat, barna dena, lohiz betea eta partikulazki karrika deitzen zen errebidetik laborari etxe baterat joaiten zena. Lehenik bide handiak, errebideak gudronatzen ziren eta gertatzen zen karrika buru batean bizi zen etxeko batek merari erraitea: "Errak noiz duk gure karrika hori gudronaraziko?". Horrek esplikatzen du Karrikaburu etxeak badaudela biziki urrun elizatetik hala nola Pagolan Kharrikabürü, hura baita kasik Oxkaxeko lepoko maldetan. Karrikaburu, bide tzar baten buruan beraz. Bada beste hitzik prefosta bide barna eta lohitsuaren deitzeko eta hori “inta” da, Angelun gaskoinezko hitza baita, Kintau.

Karrika entzun gindiro ere zerbait gaizki egiten delarik edo eta huts egiten delarik. “Karrika egin du” erraiten da. Nik uste nuen karrika egitea zela kanpaina uztea eta hiri handietara joatea baina oker nindagon eta karrika egitea funtsean birletan ikusten da. Zure bola (izena ahantzi dut) igortzen duzularik birlak aurtiki nahiz, bihirik ez baduzu hunkitzen norbaitek erran lezake: “Karrika egin duzu”. Porrot egitea da.

Bada beste mintzatzeko manera aski ausarta, gizonek erabil lezaketena ostatuan gehienik. Norbaitek baso bat edaten duelarik erraiten ahal zaio: "hire osagarriari!" eta hauxe da arrapostu bipila: "Bai eta hire karrika beltzari!". Karrika beltz hori tripara joateko ardoak hartu behar duen bide itsua delakoan. Ez da biziki leguna baina harekin ez dezakegu ahantz karrika zer den.

Email Buffer Facebook Google Twitter Pinterest LinkedIn Digg StumbleUpon Tumblr

Orotarik | 2025/04/24

Itsas bazterretik

Piarres Larzabal Kolegioa

Itsas%20bazterretik

Larrun buru beltza

Martxoaren 11n, asteartez, Larrun proiektuaren barne, Zientzia Azokako laugarreneko 25 ikasle Buru Beltza elkartearekin solasean aritu dira 2 orduz.

Elkartearen helburua Manex Buru Beltza hazleak biltzea eta haien sustengatzea da.

Lea Pitzini, elkartearen animatzailea eta Laurentx, Senpereko artzainak, haien lan molde aberatsak azaldu dizkiete ikasleei.

Milesker Lea eta Laurentxi ikasleengana hurbiltzeagatik eta zuen pasioa partekatzeagatik!

Irakurri segida

Orotarik | 2025/04/24

Haziak mintzo

Ezpeletako eskola

Haziak%20mintzo

Pilotaren inguruko proiektu zoragarria Ezpeletako ikasleentzat

Martxo hasieratik, Ezpeletako CPtik CM2rako ikasleek pilota tradizionalaren inguruko proiektu batean parte hartu dute. Ostiralero, gogotsu etortzen ziren ikasleak esku-huskarekin, xarearekin, xisterarekin eta palarekin jolasteko. Motibazio handiz eta irribarrez parte hartu dute saio guzietan!

Helburua: euskal pilota ezagutzea eta praktikan jartzea, elkartasunez eta plazerez. Ikasleek ez dute hutsik egin; ostiralaren zai egoten ziren aste osoan!

Urte bukaeran, proiektu eder hau borobiltzeko, Uztaritzeko eta Kanboko eskoletako ikasleekin elkartuko dira Kiroleta pilotalekuan, Uztaritzen. Egun horretan, ikasitakoa partekatzeko parada ukanen dute, eta euskal pilotaren inguruko giro bizia sortuko da.

Eskerrik beroenak Xabi Harguindeguyri, baita Iparraldeko Pilota Batzordeari ere, haurrekiko erakutsi duten inplikazio eta engaiamenduagatik.

Irakurri segida

Orotarik | 2025/04/24

Haziak loratzen

Trenzalea

Haziak%20loratzen

Gipuzkoako trenbidea

Hitz eginen dizuet Gipuzkoako trenbideaz. Lehenik, jakin behar da lehen trenbidea eraiki zela Ingalaterran 1830ean Liverpool eta Manchester artean. Handik Europa osoan trenbidea garatu zen. Gipuzkoan, industria-iraultza berandu iritsi zelako eta lehen gerla Karlista zela eta, trenbidea berandu iritsi zen.

Lehen trenbidea Beasain-Donosti sortu zen 1863an eta handik Gipuzkoako trenbidea biziki fite garatu zen, beranta berriz harrapatu zuen Espainiako handiena izan arte. 60 urtez, 386 kilometroko trenbidea eraiki zen. Gipuzkoako ibai bakoitzak trena zeukan. Adibidez Bidasoa Ibaian zebilena Irunetik Elizondorat zihoan, Oiartzun Ibaian zebilena Arditurritik Artikutzarat zihoan. Baita Oria, Urola eta Deba ibaiek ere trenbidea zeukaten.

Bidaiariak ez ezik, mea ere garraiatzen zuten. Gipuzkoako meategietatik zetorren burdina Urola ibaiaren bazterreko trenaz garraiatzen zen. Zumarragatik Zumaiako portura z...

Irakurri segida

3793. zbk

Azalekoa | 2025/04/24

“Era egin, era berri baten egile”

A.E.

a€œEra%20egin_%20era%20berri%20baten%20egilea€

Aiherrako “Mugan” aktibitate gunean kokatua den Eragin fabrikak 2 urte bete ditu aurtengo apirilean. Horren karira, “Abarratia Fest” deitu besta antolatuko da maiatzaren 16an. Xalbat Seosse Oxarangok enpresa hori 2019an erosi zuen “Elikatxo” izenburuarekin, garaian Bardozen inbertitu zuena. Gehiago ikasteko azken hunekin bildu gira.

Garatuz joan den proiektua

Xalbat Seosse Oxarango aihertarrak 35 urte ditu. Bere lan proiektua 2013an abiatu zuen, lehenik Baionako “Egarri” enpresan arizan da, euskal edari originalak sortu, ekoiztu eta banatzen dituena. Horren ondotik, “Kupela” sagarno marka sortu zuen, Astigarragan ekoiztua dena. Beste edari mota batzuk egiteko galdea ukanik, produkzioa garatzen joan zen, besteak beste “Loreak” spritz edaria, “Arima” dute hotza edota “Abarratia” baita “Balea” garagarnoa ekoizten hasiz.

2015ean, “Elikatxo” ekoizpen tailerra sortu zen Bardozen, bertako bi ingeniariri esker. Lehen fruitu jus ekoizpenak egin ziren “Pressoir du Pays Basque” markarekin eta “Euskola” Euskal Herriko koka kolaren abiatzea izan zen. Xalbat Seosse Oxarangok “Elikatxo” enpresa hori erosteko aukera ukan zuen.

2019an BIO agiriaren lorpena ukan eta, aktibitatea azkartu zen Euskal Herrian, bertako laborari eta arbolzaintzariekilan engaia...

Irakurri segida


Gurekin harremanetan sar




segurtasun kodea

Herria Euskal Astekaria - Landagoien - 875, Landagoieneko errepidea - 64480 UZTARITZE | tel: 05 59 25 62 85 | herria@wanadoo.fr

Legezko oharrak | Diseinua eta programazioa: iF Diseinuak - 2016