Azalekoa | 2024ko Otsailaren 15a

Ihauteriak hurbilagotik

A.E.

Ihauteriak%20hurbilagotik

Urteko ihauteri eta Libertimenduen sasoi berezia arribatu dela eta, negutik atzartzeko momentua arribatu zaigu. Ihauteriak hasi, tradizioak atxiki, erritualak segitu. Denek ezagutzen ditugu ospakizun famatu horiek, baina historia aldetik ez da bortxaz hala. Horregatik, Joseba Aurkenerena euskal idazlearekin bildu gira, inauteriei buruzko informazio gehiago ikasteko.

Izenaren erranahia

Ihaute, inote, iyaute, iñaute... Erran molde anitz bainan erranahi berdina. "Inaute" hitzan bi osagai desberdin dira: "inau" eta "te". "Te" atzizkia euskaldunek denbora adierazteko erabiltzen dugu, "inau" hunen azalpena aldiz ez da hain errexa. Caro Baroja etnografo eta ikertzailearen iduriko, hitz zaharra izan daiteke, gurera arribatu ez dena, besta errituala edo holako zerbait erran nahiko lukeena. Kasu guziz, inautea neguko solstiziotik udaberriko ekinokziora joaiten den erritual luzea da, euskaldunak gure geografia osoan urtez urte errepikatzen eta ospatzen duguna.

Nundik heldu... nora joan

Inkontzienteki bada ere, Euskal Herriko zazpi probintzietan urtero errepikatzen dugu inauterien tradizioa: negua kanporatu eta udaberria deitu. Garaian, urtea bi zati handitan banatua zen: uda eta negua. Solstizioak eta ekinokzioak kontuan hartuz, berantago, lau sasoi sortu ziren. Urtearen bukaeran, eguzki zaharra hiltzen zela sinesten zen, eta Eguberri (Eguzki berri) egunean eguzki berria sortzen. Hortik aitzina negua zen, sasoi hotz, zuhail eta iluna. Naturak neguan lo egiten du, hartz miresgarriak kobazuloan hibernazioa egiten duen bezala. Negua pasatu ondotik, lehenbailehen udaberria deitu behar zen ahal bezain fite piztu zedin. Hori da negua eta hartzaroa. Lurra atzarrarazteko erritualak badira, hala nola soinu eta burrunba egitea Amalurarren golkoan den eguzkia atzartzeko eta itzultzeko, joareak, adarrak, makilekin lurra kolpatzea erritmoari segituz... Azkenean, hartza, natura, eguzkia eta baserriko jendarte antolatua atzartzen dira. Hori da udaberriaren etorrera, eguzkiaren garaipena.

Euskal inauterien tradizioa jendarte finko eta antolatuan oinarritua da, urtero errepikatzen dena.

Ipar Euskal Herriko inaute bereiziak

Inauterietan, bi mundu ikusten ahal dira, jendarte baserritar antolatua eta kanpo bizi den talde perreka eta iluna. Inauteri mota bakoitzak bere pertsonaia baikor eta ezkorrak ditu. Adibidez, Lapurdin kaskarotak dira jendarte antolatua irudikatzen dutenak eta zirtzilak dira bazterreko talde ilunak. Baxe Nafarroaren kasuan, bolantak dira pertsonaia baikorrak eta zirtzilak ezkorrak. Azkenik, Zuberoan aitzindariak dira jendarte ordenatuaren ordezkariak eta beltzeriak kanpoko eta bazterreko jende basak eta zikinen ordezkariak. Hori argiki ikus daiteke Euskal Herriko bazter guzietatik. Ipar Euskal Herrian egonez, hiru inaute mota desberdin atzeman daitezke. Lehena Lapurdiko inauteak, bigarrena Baxe Nafarroako Libertimenduak eta hirugarrena Zuberoko maskaradak.

Hiru Ipar Euskal Herriko probintzietan neguari agurra edo(ta) gibelatzea egiten da, udaberriaren etorrera agurtu nahian. Joseba Aurkenerenak zioen hiru inauteri mota horiek ez direla lurraldearekin lotuak pentsa daiteken bezala, baizik eta euskalkiak markatzen duen herritarrekin.

Atxik, iraun eta segi

Erritual horiek zentzua dute euskaldunak eta euskaraz bizi den herri baten partaideak baigira. Euskara galtzen badugu, dena galduko da, gure nortasuna ere bai, eta aitzinetik heldu diren erritu zahar horiek guziak folklore hutsa izanen dira. Segi dezagun gure erroen mezua belaunaldi berriei transmititzen, eta hemen herri bat badela oroitarazten.

Email Buffer Facebook Google Twitter Pinterest LinkedIn Digg StumbleUpon Tumblr

3725. zbk

Gure Hitza | 2024/02/15

Denek bat ala denek ken bat?

Ainhoa Etchenique

Euskal Herrian lurraldearen, hizkuntzaren, kulturaren eta dretxoen alde borrokak eramaiten ditugu. Alta, herriaren baitan bata-bertzearen kontra borrokatzen ari girela iduritzen zait. Ikastoletan Euskal Herriko mapa desberdina irakatsi al digute?

Hegoaldera arraun egiterat joaten naiz, hainbat arraun elkarteetatik pasa naiz, eta beti gauza bera pasa zait: atzerritar bezala errezibitua izan naiz. Ni arraun egiterat etorri naiz, ez nire nortasuna frogatu eta borrokatu behar izaiterat. Bertako jendeek "frantsesa" naizela uste dute, ez dute ulertzen Ipar Euskal Herrian ere euskaraz mintzo girela, euskal kultura dugula, ikastolak badirela, borroka berak ditugula... Batzuentzat, Ipar Euskal Herria ezagutzen ez den eta ezagutu nahi ez den xilo ilun eta sakona dela iduritzen zait. Sentsazioa dut gehiketa baino gehiago zatiketa egiten ari girela.

Hegoaldeko pertsona batek herrian bertan...

Irakurri segida


Gurekin harremanetan sar




segurtasun kodea

Herria Euskal Astekaria - Landagoien - 875, Landagoieneko errepidea - 64480 UZTARITZE | tel: 05 59 25 62 85 | herria@wanadoo.fr

Legezko oharrak | Diseinua eta programazioa: iF Diseinuak - 2016